فرصت امروز» بازار چمدان را بررسی می کند / چمدان های خالی از تولید و امید


فرصت امروز» بازار چمدان را بررسی می کند / چمدان های خالی از تولید و امید

اطلاعات در راه اندازی کسب و کار

سراجی هنر صنعتی دستی است که صنعتگر طی فرآیندی پس از دباغی پوست به ساخت انواع کیف ، کمربند، زین اسب، جلد اسلحه، تابلو، قاب آیینه، قلمدان و … می پردازد. آنطور که فعالان این حرفه می گویند سراجی به چرم دوزی قدیم گفته می شود.

این اتحادیه سابقه ای 60 ساله دارد، اما روند تولید به سمتی رفته که دیگر تولیدکننده ای در این صنف باقی نمانده است،  طوری که حتی خود تولیدکنندگان نیز به واردات چمدان روی آورده اند. در این رابطه «فرصت امروز» گفت وگویی را با محسن خردمند،  رئیس اتحادیه سراجان داشته است که در ادامه می خوانید.

 

واردات چمدان به صورت  «سی کی دی»

خردمند در رابطه با تعداد واحدهای فعال تولیدی در این صنف می گوید: حدود 60 الی 70 کارخانه در حال حاضر مشغول تولید چمدان هستند، اما مشکلی که تمام تولیدکننده ها با آن مواجه هستند واردات چمدان هایی به صورت سی کی دی است که به طور کامل تمام قطعات آن وارد شده و تنها در ایران مونتاژ و 5 درصد فعالیت روی آن انجام می شود. همین مسئله باعث می شود کارخانه ای که برای تولید چمدان به تعداد نیروی کار بالا نیاز دارد دیگر به پرسنل و کارگر نیازمند نباشد.

وی با بیان این جملات می افزاید: قیمت تمام شده واردات پایین است به همین جهت محصول داخلی قادر به رقابت با جنس خارجی وارداتی نیست، همین مسئله تولید را دچار ضعف کرده است.

وی در رابطه با تعداد واحدهای جوازدار این صنف می گوید: واحدهای جوازدار فعال در سطح تهران 100 تا 150 واحد هستند که این واحدهای تولیدی در کنار تولید چمدان به دلیل وجود رکود بازار، محصولات دیگری مثل کیف مدرسه،  ساک،  کیف زنانه و... تولید می کنند.

واحدهای غیرجوازدار هم که تعداد آنها به 10 تا 30 واحد می رسد در پی کسب جواز هستند اما به دلیل مشکلات سندی این امکان برای آنها وجود ندارد. خردمند ادامه می دهد: این  واحدها حتی در صورت بروز مشکل یا سوال به اتحادیه نیز مراجعه می کنند.

70درصد مواد اولیه وارداتی است

رئیس اتحادیه سراجان در رابطه با واردات چمدان می گوید: واردات در این صنف به دو صورت انجام می شود؛ یک نوع آن به صورت آماده است و نوع دیگر آن به صورت مونتاژی. در حال حاضر واردات به صورت مونتاژی  زیاد شده، زیرا واردات این چمدان ها به صرفه تر است.

وی با بیان این جملات می افزاید: مصداق کار ما در پوشاک و کفش هم وجود دارد. واردات غیرقانونی بر قیمت تمام شده کالا و تولید بسیار اثرگذار است. خردمند با بیان این جملات ادامه می دهد:  مواد اولیه برای تولید چمدان 30درصد از داخل و 70 درصد از خارج تهیه می شود که بیشتر واردات مواد اولیه از کشور چین صورت می گیرد. دلیل این مسئله نیز ارزان بودن و به صرفه بودن واردات از چین است.

وی در رابطه با قطعات وارداتی می گوید: معمولا چرخ چمدان، قفل، یراق و رویه چمدان وارد می شود. برخی قطعات مثل زیپ و آستر هم در ایران تولید می شود و هم از خارج وارد می شود.

رئیس اتحادیه سراجان در رابطه با چمدان های سی کی دی می گوید: تمام قطعات چمدان های سی کی دی از خارج وارد و تنها در ایران مونتاژ و سرهم می شود،  به همین جهت دیگر نیازی به نیروی کار هم وجود ندارد.

در فروش کیف های چرمی موفق تر هستیم

وی در رابطه با تجهیزات مورد نیاز تولید چمدان می گوید: معمولا تمام ماشین آلات مورد نیاز برای تولید چمدان وارداتی هستند،  به طور مثال ماشین آلات پرچ کن، دوخت و... همه وارداتی هستند و این واردات نیز به دلیل ارزان بودن ماشین آلات معمولاً از کشور چین انجام می شود.

وی ادامه می دهد: سابق بر این واردات دستگاه ها از آلمان،  ایتالیا و ژاپن هم صورت می گرفت. خردمند در رابطه با قیمت دستگاه های وارداتی می گوید: قیمت دستگاه ها از 10 تا 150 میلیون تومان متغیر است به همین جهت ماشین آلات را هرچقدر بخواهی می توانی توسعه بدهی و محدودیتی در این امر وجود ندارد.

وی در رابطه با تولیدات صنف سراجی می گوید: اتحادیه ما 7رسته دارد،  به طور مثال تولید و فروش انواع کیف،  مثل کیف زنانه و مردانه، کوله پشتی، چمدان، کمربند، کیف پول، کیف آرایشی، کیف پول خرد و کیف پرسی شامل این صنف می شود.

خردمند همچنین می افزاید: صادراتی در رابطه با چمدان نداریم اما در مورد کیف و ساک های چرمی صادراتی وجود دارد. نوین چرم و مارال چرم در قزاقستان،  ایتالیا و استرالیا شعبه دارند و به فروش محصولات چرمی خود در این کشورها مشغول هستند. علاوه بر این اکثر کسانی که از کشورهای عربی مثل کویت و عربستان وارد بازارهای زیارتی ایران می شوند از محصولات چرمی ایران به دلیل مناسب بودن قیمت محصولات در کشورمان خرید می کنند.

آماری در رابطه با واردات و قاچاق نداریم

این مقام مسئول در رابطه با آمار واردات و قاچاق چمدان به «فرصت امروز» می گوید: در حقیقت نامشخص بودن میزان کالاهای قاچاق مانع از این می شود که بدانیم بازار تولید داخل باید تا چه حد باشد. ما از بازرگانی و گمرکات خواستیم تا این موضوع را پیگیری کنند، اما هیچ کدام همکاری لازم را نداشتند. قاچاق در حوزه چمدان به دلیل حجیم بودن آن سخت تر است اما باز با این حال ممکن است این قاچاق از کشورهایی مثل ترکیه و امارات صورت گیرد.

وی در رابطه با وضع تولیدکننده های ایرانی در مقابل این حجم واردات و قاچاق می گوید: اگر چمدان به صورت کامل وارد شود، حقوق گمرکی آن بالاتر خواهد بود و همین مسئله باعث افزایش قیمت چمدان های وارداتی در ایران خواهد شد،  همین افزایش قیمت باعث می شود جنس ایرانی امکان رقابت را به دلیل قیمت داشته  باشد.

وی با بیان این جملات می افزاید: اما چمدان های  «سی کی دی» به دلیل رانت هایی که برای واردات شان اعمال می شود، ارزان تر از چمدان های تولید داخل تمام می شوند،  به همین جهت بازار را به نفع خود قبضه کرده اند. خردمند ادامه می دهد: چمدان های چینی رنگ و لعاب بیشتری دارند و مصرف کننده را گمراه می کنند. کیفیت این چمدان ها به مراتب پایین تر از چمدان های تولید داخل است.

وی مهم ترین تهدید این صنف را واردات چمدان به صورت سی کی دی و نیمه آماده  معرفی می کند و می گوید: این واردات به صورت غیرقانونی صورت می گیرد و بیشترین ضربه را به تولیدکننده وارد می کند. زمانی که وضعیت رقابت، برابر نباشد نه عدالت و نه انصاف اجرا نمی شود. ما مخالف واردات نیستیم و نمی گوییم واردات نباشد اما اگر این واردات در یک چارچوب و اصولی درست وارد شود ما هم موافق آن هستیم، زیرا به هر حال افرادی در داخل کشور هستند که خواهان خرید اجناس خارجی باشند.

 

چشم انداز بازار

وی در رابطه با چشم انداز بازار تولید چمدان در ایران می گوید: متأسفانه حمایت دولت تا به حال در حد شعار بوده است. ما نسبت به سال گذشته هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته ایم، این در حالی است که تمامی هزینه های تولید افزایش یافته است. اما از آن جهت که بازار در رکود کامل به سر می برد بازار کشش هیچ گونه افزایش قیمتی را ندارد.

بنابراین تولیدکننده مجبور است تا حدی از سود خود بگذرد تا چراغ مغازه اش خاموش نشود. وی ادامه می دهد: یک رکود کلی در بازار حاکم شده است که تنها مربوط به صنف ما نیست. امیدواریم با انتخابات سال آینده وضع تولید هم درست شود و به شعارهای داده شده عمل شود.

***

سرمایه اولیه

برای شروع سرمایه گذاری در این صنف داشتن حداقل سرمایه 30 الی 40 میلیون تومانی ضروری است، اما یکی از تولیدکنندگان این صنف معتقد است پول در درجات بعدی تولید اهمیت دارد، به طوری که باید ابتدا سیاست های کاری تولیدکننده مشخص باشد.

تجربه کار، دانش، آگاهی از صنف، جزو شرایط اصلی تولید است که قبل از داشتن سرمایه برای شروع کار اهمیت دارد. در کنار این مسائل باید گفت تنها 30 درصد مواد اولیه برای تولید چمدان در داخل کشور تولید می شود و 70 درصد مواد اولیه از قفل،  یراق تا چرخ چمدان و زیپ و آستر آن وارداتی است. این واردات از کشور چین صورت می گیرد.

همچنین تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در تولید چمدان هم از کشور چین وارد می شود. سابق بر این، واردات ماشین آلات از کشورهایی مثل آلمان،  ایتالیا و ژاپن هم صورت می گرفت که به دلیل ارزان تر بودن ماشین آلات چینی این واردات به کشور چین محدود شد. قیمت این دستگاه ها نیز از 10 تا 150 میلیون تومان متغیر است.

***

مجوز و فرصت ها

مانند تمام اصناف دیگر که مجوز ایجاد کارگاه های تولید و فروش توسط اصناف مربوطه ارائه می شود،  مجوز فعالیت در این صنف هم توسط صنف سراجان اعطا می شود. مهم ترین تهدید سرمایه گذاری در این صنف واردات غلط و حمایت نشدن تولید است به طوری که جنس داخلی نه به لحاظ قیمت و نه کیفیت قادر به رقابت با اجناس وارداتی نیست.

 

قاچاق موجود در این صنف توان تولیدکنندگان داخلی را از بین برده است. راهی که مسئولان در زمینه مبارزه با قاچاق در پیش گرفته اند، راه غلطی است. برخورد با فروشندگان نمی تواند جلوی ورود این کالاها را بگیرد بلکه باید از مبادی ورودی جلوی واردات عمده قاچاق را گرفت.

بیشتر کالاهای وارداتی و قاچاق از چین وارد کشور می شود، در صورتی که اگر از این صنف حمایت های لازم صورت گیرد، تولیدکنندگان ایرانی می توانند به تمام کشورهای همسایه که همگی وارد کننده چمدان هستند صادرات داشته باشد،  زیرا نیرو و توان تولیدکنندگان ایرانی به مراتب بالاتر از اجناس وارداتی  است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی