اطلاعات در راه اندازی کسب و کار

عدم توجه به برخی کسب‌وکارها در کشور ما باعث شده تا نه‌تنها این حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری در بین اقشار مختلف جدی گرفته نشود بلکه پای افراد ناوارد و غیر‌حرفه‌ای نیز به این بخش‌ها باز شود. طراحی داخلی و خارجی یکی از این رشته‌هاست که متأسفانه در کشور ما نگاه درستی نسبت به فعالیت در آن وجود ندارد. اگرچه در سال‌های اخیر شرکت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای در این حوزه کار می‌کنند به طرز چشمگیری رو به رشد هستند اما همچنان افرادی از صنوف دیگر که به این رشته علاقه‌مندند تمایل به فعالیت در این حوزه را دارند و همین امر باعث ورود غیر‌حرفه‌ای‌ها به این بازار پر‌سود و جذاب شده است و شفافیت و اعتماد موجود در بازار را با چالشی جدی مواجه کرده است.

با این وجود سرمایه‌گذاری در زمینه طراحی دکوراسیون حرف دیگری است و همانند سرمایه‌گذاری در بسیاری از بخش‌های اقتصادی می‌توانید با داشتن یک آشنایی مقدماتی در این زمینه فعالیت و سرمایه‌گذاری کنید. از این رو گروه سرمایه‌گذاری «فرصت‌امروز» در این گزارش به‌عنوان یک پیشنهاد ویژه به جنبه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی یک شرکت طراحی دکوراسیون می‌پردازد که پیش‌رو دارید.

***

الزامات سرمایه‌گذاری و میزان سودآوری

معمولاً افراد و شرکت‌هایی که در حوزه طراحی داخلی فعالیت دارند به‌صورت محدود و با چند متریال خاص کار می‌کنند و این نوع نگاه بیشتر به غیر‌حرفه‌ای بودن کار برمی‌گردد. بازار آشفته این شرایط را برای افراد مختلف فراهم آورده تا با گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت و اندکی تبلیغات محیطی کار خود را آغاز کنند. از این جهت در کالاها و خدمات ارائه شده در این صنف یک ناهمگنی وجود دارد که شاخص اعتماد مشتریان را تا حد زیادی تهدید می‌کند. در این گزارش بنا نداریم این رشته فعالیت را به‌عنوان یک شغل برای‌تان معرفی کنیم. از این رو شما برای فعالیت حرفه‌ای و تخصصی در زمینه دکوراسیون داخلی باید با نگاهی متفاوت کار را شروع کنید و از همان ابتدا همه جنبه‌های کار را بسنجید.

برای شروع سرمایه‌گذاری در یک شرکت طراحی دکوراسیون شما باید سرمایه‌ای حدود 150 میلیون تومان در اختیار داشته باشید. علاوه بر این فضایی بین 100 تا 150 متر را نیز باید به دفتر کار و شوروم اختصاص دهید که هزینه‌های این بخش را هم باید به این مبلغ بیفزایید. فعالیت در این حوزه بیش از آنکه به سرمایه ثابت نیاز داشته باشد، نیازمند تخصص و سرمایه در گردش مناسب است. از این رو باید تیم‌هایی حرفه‌ای از واحد طراحی داخلی و خارجی، واحد بازاریابی و فروش، واحد تبلیغات و... را تشکیل دهید. گام اول ثبت شرکت و اجاره مکان برای دفتر کار و شوروم است. در مرحله بعدی باید تیم‌های کاری با تخصص‌های مختلف برای طراحی، نصب و اجرای پروژه‌ها جذب کنید و در فاز بعدی باید بتوانید متریال مورد نیاز کار خود را با تنوع و قیمت مناسب تأمین کنید. 

از این مبلغ باید حدود 50میلیون تومان را برای تجهیز دفتر کار و طراحی شوروم در نظر بگیرید. طراحی شوروم مهم‌ترین بخش کار است که در واقع هویت و توانمندی فعالیت شما در این زمینه را به مشتریان و مخاطبان نشان می‌دهد. از مابقی سرمایه حدود 50میلیون تومان را برای تأمین مواد اولیه در نظر بگیرید. توجه داشته باشید هرچقدر تیم کاری شما حرفه‌ای‌تر و تنوع محصولات و متریال شما بیشتر باشد، مشتریان بیشتری هم خواهید داشت. بخش سوم و باقیمانده سرمایه را نیز به عنوان سرمایه در گردش در نظر بگیرید تا بتوانید هزینه‌های جاری و هزینه‌های حقوق و دستمزد کارکنان مجموعه را تأمین کنید. 

مرحله اصلی کار که تا حد زیادی سودآوری مجموعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد بازاریابی و تبلیغات کار است. تیم بازاریابی حرفه‌ای و تبلیغات مؤثر می‌تواند تضمین‌کننده سود و ادامه حیات شرکت باشد. با این وجود در یک سطح متوسط سود 30 تا 40 درصدی در کار دور از ذهن نیست البته به شرط آنکه بتوانید جای خود را در بازار باز کرده و مشتریان بالقوه را جذب کنید.

فرصت‌ها و تهدیدها

یکــی از مهــم‌تــریــن تهدید‌هایی که در این کار وجود دارد جنبه لوکس بودن کار است. از این رو به دلیل اینکه کار دکور و طراحی داخلی به‌عنوان یک کالای لوکس برای مشتریان تلقی می‌شود بنابراین کار شما تا حد زیادی به اوضاع اقتصادی جامعه بستگی دارد. این تأثیر و تاثر باعث می‌شود تا ضرورت برنامه‌ریزی و بازاریابی در کار بیشتر احساس شود. 

محمد تندیسه، مدیر دکوراسیون تندیسه با بیان این مطلب می‌افزاید: در حال حاضر فضای خوبی برای فعالیت در این عرصه وجود دارد اما نباید از نقش تجربه و تخصص در کار غافل شد. از طرف دیگر تنوع در نوع طراحی و استفاده از متریال مختلف در کار می‌تواند برگ برنده شما برای پیشی گرفتن از رقبا باشد. این فعال بازار در گفت‌وگو با «فرصت امروز» می‌گوید: مهم‌ترین تهدید کار نداشتن تجربه و دانش کافی برای شروع فعالیت در حوزه دکوراسیون و طراحی است، بنابراین کار و اجرای خوب بهترین تبلیغ برای فعالیت در این بخش است. 

از این رو در کار ما زیاد اتفاق می‌افتد که افراد با مشاهده پروژه‌های اجرا شده و از طریق بازاریابی چهره‌به‌چهره و مجانی توسط مشتریان قبلی به ما پیشنهاد کار می‌دهند. تندیسه می‌گوید: استفاده از متریال متنوع سبدی از محصولات خاص و ویژه را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد که گزینه‌های انتخاب را برای مشتری افزایش می‌دهد و می‌تواند به جذب مشتریان بیشتر کمک کند. علاوه براین شما می‌توانید با شرکت‌های ساختمانی و افراد و دیگر شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند همکاری کنید و هم در زمینه تأمین مواد اولیه وهم در زمینه طراحی و اجرا منافعی را به دست آورید. 

رضا هادیان، یکی دیگر از فعالان بازار می‌گوید: مهم‌ترین عامل موفقیت در کار دکور و اجرای نماهای داخلی و خارجی خلاقیت است. از این رو یا باید خود فرد در این زمینه تخصص داشته و از خلاقیت لازم برخوردار باشد یا اینکه بتواند کارمندان و طراحان خلاق را جذب کند. این کارشناس معماری ادامه می‌دهد: دانش فنی لازم در مجموعه وتیم کاری یک شرکت فعال در زمینه دکوراسیون باید وجود داشته باشد. از این حیث استفاده از متریال روز دنیا و طرح‌های جدید و نو یک فرصت بالقوه برای رقابت در این بازار ناهمگن و غیر‌متوازن است. در حال حاضر بازار دکوراسیون در ایران سطح مشخصی ندارد و افراد با توانمندی‌های مختلف و در سطوح مختلف در این عرصه فعالیت دارند که این موضوع یک آسیب جدی و تهدید مهم برای فعالیت در این زمینه است.

توصیه‌های پایانی

هادیان در پایان در توصیه به تازه‌وارد‌ها می‌گوید: داشتن سرمایه کافی، نگاه حرفه‌ای و ورود حرفه‌ای به بازار از مهم‌ترین شروط سرمایه‌گذاری در این کار است. وی درخصوص دانش فنی، نوآوری و خلاقیت در کار عنوان می‌کند: درست است که این عوامل نیز در موفقیت در کار مؤثراست اما ضعف در این زمینه نمی‌تواند مانع سرمایه‌گذاری و ورود به بازار شود چرا که با نگاه حرفه‌ای به کار این ضعف را می‌توان با استخدام نیرو‌های متخصص برطرف کرد.

در ارتباط با این کسب و کار بخوانید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.88895434

021.88895433

[email protected]

شبکه های اجتماعی فرصت امروز