گزارشی از گردش مالی یک شغل فرهنگی / درآمد 400 میلیونی برگزاری یک کنسرت

اطلاعات در راه اندازی کسب و کار

دستمزد 120 میلیونی خواننده از 3 شب اجرا

سودای شهرت یا عشق آواز. هر چه باشد نمی توان آن را با گردش مالی قابل توجهی که در کشورمان دارد به عنوان یک صنعت شناخت.

براساس اعلام بانک جهانی، صنایع خلاق مانند موسیقی در کشورهای توسعه یافته بین 2 تا 12درصد از تولید ناخالص داخلی یک کشور را به خود اختصاص می دهند.

 

بانک جهانی در سال 2016 میزان سهم جهانی تجارت و خدمات خلاق را بیش از 900میلیارد دلار اعلام کرده بود، این در حالی است که گردش مالی صنعت موسیقی در کشور نزدیک به 100میلیون تومان تخمین زده می شود.

به گزارش پول نیوز، از آنجایی که اجراهای صحنه ای یکی از مهم ترین منابع کسب درآمد در صنعت موسیقی هستند می توان آنها را یک منبع مهم برای تخمین میزان گردش مالی صنعت موسیقی در کشور دانست.

براساس اعلام رسمی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 95 بیش از 1221عدد مجوز اجرای صحنه ای برای موسیقی صادر شده است.

در بخش فروش اینترنتی بلیت اجراها تقریبا 70 تا 80درصد این فروش ها از طریق سایت رسمی فروش ایران-کنسرت صورت می گیرد.

به طور متوسط هر کنسرت به مدت سه شب اجرا می شود که میانگین استقبال کنندگان آن 1000 نفر است. به صورت کلی هر کنسرت بین 2هزار و 500 تا 3هزار نفر مخاطب دارد. از سوی دیگر مراجعه به وب سایت های رسمی فروش بلیت کنسرت ها نشان می دهد که متوسط قیمت بلیت 35هزار تومان است. اگر میانگین مخاطبان یک کنسرت را 2هزار و 500 نفر در نظر بگیریم و میانگین قیمت بلیت را 35هزار تومان در نظر بگیریم یک حساب ساده سرانگشتی به ما می گوید که  در کمترین حالت میزان درآمد یک کنسرت بین 70 تا 80میلیون تومان می شود.

قیمت بلیت های یک کنسرت پاپ در «سالن میلاد نمایشگاه» یا «برج میلاد» بین ۳۰ تا ۱۰۰هزار تومان است، یعنی عددهای ۴۰، ۴۵، ۵۵ و ۶۰ هزار تومان و... نیز در محدوده قیمت ها وجود دارد.

با یک میانگین گیری به رقم میانگین ۶۵هزار تومان می رسیم.کنسرت های موسیقی سنتی نیز قیمت های ۲۵ تا ۱۲۰ هزار تومان دارند که باز میانگین شان، عدد ۶۵ هزار تومان می شود.

 اگر یک کنسرت با سالن پر برگزار شود، می توان با ضرب عدد ۶۵هزار در تعداد صندلی های این دو سالن به میانگینی از کل مبلغ دریافتی از مخاطبان یک کنسرت در یک سانس دست پیدا کنیم. این مبلغ بدون کسر هزینه ها و سایر موارد است. علاوه بر فروش بلیت خوانندگان از محل اسپانسرینگ هم کسب درآمد می کنند.

 در مورد برندهای خارجی آمار و ارقام اسپانسرینگ بسیار بالا است اما برندهای داخلی بین 80 تا 120 میلیون تومان در شب هزینه تبلیغات پرداخت می کنند. به عبارتی برگزاری یک کنسرت متوسط با یک اسپانسر داخلی بین 300 تا 350میلیون تومان از محل اسپانسرینگ برای تهیه کننده درآمدزایی می کند.

با تمام این تفاسیر برگزاری یک کنسرت هزینه های بسیاری هم برای گروه برگزار کننده دارد. یک کنسرت به صورت معمولی باید در یک سالن مناسب و در یک نقطه مشهور برگزار شود. سالن های شناخته شده و سطح بالای شهرها با توجه به کیفیتی که دارند هزینه های بالایی را هم برای برگزارکنندگان به وجود می آورند.

برای مثال سالن برج میلاد یکی از سالن هایی است که بیشترین میزان برگزاری کنسرت ها را به خود می بیند. این سالن در سال گذشته شبی 20 تا 30میلیون اجاره داده می شود. با احتساب برگزاری سه شب کنسرت در این سالن فقط 90میلیون باید هزینه سالن پرداخت کرد.

نکته اینجاست که به ازای تمدید هر شب بین 20 تا 30درصد از هزینه های اجاره سالن کم می شود و در این صورت است که خوانندگان تمایل بسیاری برای حضور در این سالن ها پیدا می کنند.

اما با تمام این تفاسیر، برای برگزاری یک کنسرت در سالن های درجه یک شهر باید به صورت مستقیم قیمت بلیت ها را بالا برد که این موضوع در قیمت های 65هزار تومانی بلیت های برج میلاد یا اریکه به خوبی قابل مشاهده است.

البته این عدد بیشتر در رنج قیمت متوسط قرار می گیرد، اما برگزاری یک کنسرت فقط منوط به داشتن یک خواننده و یک سالن نیست تهیه کنندگان برای برگزاری کنسرت ها به مجموعه ای از مجوزها نیاز دارند که مجموعه ای از هزینه ها را برای برگزارکنندگان به وجود می آورد.

درخواست برگزاری کنسرت، نامه تأییدیه سالن برای برگزاری کنسرت، فرم های تعهد خواننده و تهیه کننده و سرپرست و لیست قطعات باید به دفتر موسیقی ارائه شود. در همین زمان باید موافقت های لازم از اداره اماکن و یگان حفاظت فیزیکی ناجا اخذ شود و در نهایت، تمام این موارد به برگه مجوز کنسرت تبدیل می شود.

در طول این مراحل، مهم ترین هزینه ای که تهیه کننده پرداخت می کند، مربوط به پیش پرداخت سالن است، زیرا سالن ها پس از دریافت پیش پرداخت، نامه تأیید برگزاری را صادر می کنند.

به ازای سیکل اداری و نامه نگاری های مربوط در دفتر موسیقی یا حراست، پرداختی وجود ندارد.عقد قرارداد با یگان حفاظت فیزیکی ناجا و پرداخت به اداره اماکن بعد از این مراحل قرار دارد.

هزینه های مربوط به سیستم صوتی و نورپردازی و تجهیزات و تکنیسین های مربوط به آنها هر کدام حدود ۲میلیون تومان برای هر سانس می شود و پرداختی به اداره اماکن نیز از این هم بیشتر است. البته باید علاوه بر این مبلغی هم به اداره اماکن پرداخت شود که این رقم بین 4 تا 4.5 میلیون تخمین زده می شود. یک گروه برگزار کننده کنسرت از خواننده، نوازندگان تشکیل شده که به اهمیت یک تهیه کننده دور هم جمع می شوند

.

در این میان تأمین هزینه های تمامی بخش ها به عهده تهیه کننده است. به همین دلیل پرداخت دستمزد خواننده هم برای اجرای هر شب باید در متن قرارداد کنسرت تعیین شود. خواننده ها بسته به میزان محبوبیت، شهرت و... مبالغ متفاوتی را دریافت می کنند.

عوامل متعددی در نوسان این مبلغ دخیل است، ولی گروه های موسیقی برای هر سانس مبلغی بین 20 تا 30میلیون تومان را دریافت می کنند. در اصل می توان برای یک شب اجرا، عدد تقریبی 50میلیون تومان را در نظر گرفت که این مبلغ به خواننده و نوازنده ها و نوازنده های مهمان احتمالی اختصاص پیدا می کند.

البته در مواقعی خواننده های پرطرفدار و بسیار مشهور تا 42میلیون برای هر سانس اجرا هم از تهیه کنندگان در خواست پول کرده اند. با احتساب اجرای سه شب کنسرت به طور متوسط یک خواننده 120 میلیون تومان درآمد حاصل می کند که تقسیم این عدد به سال عددی نزدیک به 10میلیون تومان را به دست می آورد.

 اما نکته قابل توجه در این میان برگزاری دو یا سه دوره ای کنسرت در شهرهای مختلف است که به میزان دستمزد و درآمد خوانندگان کمک می کند. از سوی دیگر بسیاری از خوانندگان مشهور وارد عرصه مدلینگ شده و از این بخش هم درآمد قابل توجهی را کسب می کنند.

 نگاهی اجمالی به برگزاری یک کنسرت نشان می دهد هزینه های آن بسیار بالاست و شاید بتوان گفت که بیشترین سود را خوانندگان از برگزاری یک کنسرت می برند. یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که بین 150 تا 180 میلیون تومان هزینه برگزاری کنسرت برای تهیه کنندگان است. از سوی دیگر برگزاری یک کنسرت متوسط با خواننده ای درجه اول با وجود داشتن اسپانسر، 350 تا 400میلیون تومان درآمد دارد.\

در ارتباط با این کسب و کار بخوانید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

[email protected]

شبکه های اجتماعی